Raffe!



I ett paket igår låg Raffe. Han är det första djuret som Lilla A själv namngett och han fångade hennes hjärta på en gång.

Idag var han med oss till utomhusbadet och många var barnen som ville känna och leka med Raffe. Lilla A delade glatt med sig och lät de som ville leka med Raffe.

I poolen idag utspelades en händelse som fick mig att fundera. Lilla A och min väninna plaskade runt och Lilla A fick syn på några badleksaker på poolkanten. De gick fram och tittade.
En stund senare kom min förvånade kompis och berättade att de inte fått låna någon av badleksakerna fastän hon försynt bett mamman om lov.

Vad ger det för signaler åt ens barn (som man uppfostrar) om man nekar andra som kommer och frågar om de får leka med någon av barnets leksaker en stund? Egoism? Annat?
För mig är det självklart att dela med sig av det man har. Eller var vi dumma som inte hade egna hinkar, koppar, spadar och kannor med oss? Och dumsnälla som lät andra leka med Raffe?

Det blir bara konstigare ju mera jag vrider på det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0