Jämställd uppfostran

Dagens nyheter har i veckan en artikelserie om jämställd uppfostran. I gårdagens artikel, som till stor del handlade om barnens kläder, kunde man bland annat läsa om att föräldrarna snabbt rättar om någon säger hon om en kille och vice versa. Artikeln blev lite skev genom att man nästan kunde utläsa att jämställd uppfostran innebär att man inte ska göra någon skillnad på könen, alltså hävda att det inte är någon skillnad på kille och tjej.

Detta startade givetvis en tankeverksamhet, som jag måste få ventilera. Visst är det en skillnad på kille och tjej, det kan vi inte komma runt. Personligen ser jag inte att en jämställd uppfostran ska handla om att förneka skillnaderna mellan snopp och snippa, utan mera om en uppfostran som ger ett barn som är empatiskt och ej fördomsfullt. Bort med skygglapparna och se barnet som en person, inte ett kön.

Vad tycker ni?

Efter att jag fönat håret ska jag läsa dagens artikel, "Pojke eller flicka? Nej, en Kim.". Jag fasar för innehållet då jag läser rubriken.

Kommentarer
Postat av: Eva [Marius mamma]

Egentligen har jag bestämt att jag inte skall ge mig in i denna debatt, men eftersom jag tror att jag tycker ganska lika som dig, så skall jag iaf skriva några rader. För det första är denna typ av frågor så typiskt svenskt att jag inte kan annat än sucka och himla med ögonen. Men visst finns det jämställdsdebatter här också, men inte i samma utsträckning. Jag läste faktiskt en artikel i en finsk babytidning häromveckan, som handlade om ett BARN. I artikeln berättades aldrig vilket kön BARNET hade. Jag kan medge att det var ytterst frustrerande att läsa och inte veta om det var en flicka eller pojke artikeln handlade om (en tvååring), men jag kunde inte heller låta bli att tänka vad detta barn trodde om sig själv. Bör man inte själv få veta om man är pojke eller flicka?!



Nåja, om vi börjar det här med kläder så kan jag själv erkänna att jag undviker det blåaste blått och bilar och dödskallar. Men inte för att jag inte vill uppfostra vår son "jämställt" utan mest för att jag själv inte är och aldrig har varit något fan av blått. Och samma sak med bilar och dödskallar. Och inte min sambo heller. Däremot är rött både min och sambons favoritfärg, vilket därför blir ett rätt naturligt färgval vid klädköp. Dessutom tycker jag ofta att pojkkläder är så mörka och dova i färgerna och det avspeglar vare sig den glada, spralliga sonen eller föräldrarna.



Skulle nu lillskrutt i magen vara en flicka, så skulle jag frossa i klänningar. Men på samma sätt kommer jag att undvika det rosaste rosa och Hello Kitty i alla dess former. Mest för att det är så otroligt uttjatat + att det faktiskt finns så himla mycket annat fint. Och denna flicka skulle faktiskt vara tvungen att ärva en del av Marius kläder också. Sedan finns det mycket kläder som jag varken skulle sätta på en pojke resp. flicka.



Och sen är det dehär med uppfostran. Även om det är allt annat än lätt, så är vår princip, iaf i ord, rätt enkel. Vi skall uppfostra Marius till Marius enligt hans personlighet och på hans villkor. Jag anser att varje barn skall uppfostras till en självständig människa och då behöver man inte ta fasta på om detta barn är en flicka eller pojke. Marius kommer att få en docka i födelsedagspresent. Vi kommer iaf inte att köpa någon bil åt honom (dessutom har han redan en polisbil). Men detta mest för hans intresse för andra barn och bebisar samt sin fasters dockor, och föräldrarnas totala ointresse för bilar.



Nåja, jag ska sätta punkt här. Jag skulle egentligen skriva en tiosidors uppsats om detta ämne, men jag accepterar andra människors åsikter - även om jag inte alltid behöver hålla med. Men såhär tycker jag (vi).

2009-04-21 @ 19:31:31
URL: http://skruttisochjag.blogg.se/
Postat av: Eva [Marius mamma]

Oj, jisses vad långt det blev iaf. Sorry. Fingrarna bara skrev. =)

2009-04-21 @ 19:32:16
URL: http://skruttisochjag.blogg.se/
Postat av: Pia, Nova & Tindra

Hmm, kläder pojke-flicka, blått på pojke, rött på flicka, DET är uttjatat, för så behöver det ju inte vara. Mina flickor har "flickiga" kläder OCH "pojkiga". Blått och rött. Rosa. Hello Kitty tycker jag om, då får mina flickor ha det. Låt så vara att det är uttjatat, jag tycker om det.

Mina flickor har faktiskt inte en endaste docka..

Men flera bilar.. Borde kanske köpa en docka..



Som du säger, se barnet som en person och inte ett kön, men visst, en pojke är en pojke o en flicka en flicka, det kan man inte komma förbi! Skillnaden syns tydligt.

2009-04-22 @ 09:49:17
URL: http://livolangtan.blogg.se/
Postat av: Michaela

Hej, har alltid tittat in på din blogg nu som då. Intressant att läsa om livet med en liten, eftersom jag själv väntar en till hösten...



I den här frågan håller jag nog med alla andra som kommenterat. Det finns en skillnad mellan flickor och pojkar, och det är inte något man behöver gömma, men det viktiga är att man inte behandlar en flicka på ett annat sätt än man sku behandla en liknande pojke. Läste just idag en artikel var det stod att man omedvetet ger olika roller på basen av könen, och i och med det behandlar barn olika, och det borde man undvika. Det är allt för komplext att gå in på.



Men rosa eller ljusblåa kläder har nog inget med det att göra.

2009-04-22 @ 12:00:22
URL: http://michaelasvida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0