Ont i magen

Lilla A behöver förnya sin garderob litet. Jag tog mig an uppgiften i helgen med glädje. Tills jag kom in i en av landets största kedjor. Lilla A:s nya storlek gör att hon klassas som ett barn upp till åtta år. Hon och åttaåringar skall ha samma stil. Och det är en stil som bättre passar 8 till 12-åringar. Inte en enda odelad pyjamas fanns. Eller pyjamas och pyjamas - ett linne och underbyxor var det de hade att erbjuda barnen under skolåldern.

Jag gick vidare till landets stora barnklädeskedja. Där var Lilla A mellan två ålderskategorier. Deras motiv är tack och lov något barnsligare. Tyvärr tre gånger så dyrt och jag får lov och handla från killsidan för att få något neutrala kläder.

Egentligen har jag ingenting emot att klä Lilla A i klänningar och kjol, men någon gräns får det väl ändå vara? Måste varje tjejklädesplagg vara pimpat till prinsessdröm? Volanger, spetsar, blommor och rosa. På ett och samma plagg! Vill man inte ha rosa puff så är alternativet gråsvart tuff.

Jag tror att Lilla A vill ha blått, rött, orange, gult, grönt. Jag tror att Lilla A vill ha djur, fordon, hus, träd, moln, växter. Färgglatt och varierat!


Vi tackar pappa för att han gått på killsidan.



Kommentarer
Postat av: Caroline

Intressanta synpunkter...faktum är att då Elsa senast fick vara med och välja vad HON ville ha så gick allt i typiska flickfärger, prinsess, volang etc. och JAG har inte styrt inne henne på det. Hon berättade glatt att en SÅN DÄR kjol har hon sett att hon och hon har osv... Och för att inte tala om Hello Kitty som jag helst undviker så var det verkligen det som stod högst upp på hennes önskelista ;-). Så får se vad Aina önskar sig sen då hon börjar peka ut vad hon gillar!!



Sen vill jag tillägga ang. pyjamasarna att jag också tyckte det var konstigt då det mittiallt inte fanns "1-delade" pyjamasar längre men nu har jag ju insett varför; hundra gånger enklare att dra ner pyjamasbyxorna när det är bråttom till pottan än att börja krångla med få upp pyjamasen, ur armarna och ner över benen...MEN det finns 1-delade pyjamasar i större storlekar också!!



Lång kommentar :-) men faktum är att det är sorgligt att lämna bebis/småbarnssidan i klädbutikerna och styra kosan mot större storlekar!!Tur att jag fått börja om pånytt :-).

Hoppas vi ses snart!!!!!

2010-05-05 @ 13:11:45
Postat av: Nina

Jo jag förstår att om barnet får välja själv så blir det prinsessdrömmarna och Hello Kitty med det runda ansiktet och stora ögonen. :) Jag har egentligen inget emot att Lilla A har rosa prinsessdrömmar, men inte ALLTID. Det kan vara "finare" kläder och utklädnadskläder. Jag efterlyser praktiska vardagskläder med variation! (vad oerhört tråkig jag lät nu...) Å att småbarnen inte behöver ha skolbarnskläder...



Aaah! Det hade inte jag tänkt på med de tvådelade pyjamasarna. Allt har sin tid! Men just nu är det litet svårare för Lilla A att klä av sig till nakenfis om den sitter ihop... :)



Mycket sorgligt att lämna babyavdelningen.

2010-05-05 @ 21:05:53
URL: http://somlillamy.blogg.se/
Postat av: Caroline

Men om vi går bort från kläderna så gillar Elsa mer typiska pojsaker o grejer. När hon skulle välja matlåda att ha med till "klubben" så ville hon förstås ha Rory racerbil istället för prinsesslådorna och när vi tittade på cyklar i en cykelaffär ville hon givetvis ha pojkcyklarna som var blå och svarta och inte dom röda och blommiga flickcyklarna. Fast sen hittade vi en lila cykel på loppis istället :-).

Så jag tror att småttingarna i denna ålder ännu inte vet vad dom gillar utan vill ha vad dom sett andra har. Åtminstone verkar det vara så för Elsa!

Sen år man hoppas att hon när hon blir större vet vad HON gillar och inte gillar det ANDRA gillar!!

Ses om två veckor, ska blir superskoj att träffas!!!!!

2010-05-07 @ 11:19:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0