Växa, inte lyda*

Sedan Lilla A börjat utmana mig och sambon i diverse kamper det senaste året, har vi lärt oss att man måste välja sina grenar. Dessa utmaningar har fört med sig några tankar och många frågor. För att komma i någon riktning var (är!) åtminstone jag tvungen att tänka på produkten. Jag skulle jämt hellre vilja fokusera på målet än på vad allmänheten tycker** just i det precisa ögonblicket.

Jag vill att Lilla A ska växa upp till en trygg, stabil och omtänksam individ, med god självkänsla. Att hon ska inse sitt eget värde och inte låta sig slås ned av andra. Om hon väljer en livspartner*** ska denne vara henne jämlik, stötta och älska henne. Hon ska respektera andra och även bli respekterad. Hon får gärna vara empatisk och omhändertagande, men inte låta sig bli utnyttjad. Jag vill att hon ska fortsätta vara glad, nyfiken, fantasirik och viljestark. Hon ska ha en sund relation till mat, välmående, motion och kropp. Hon får gärna ha lätt för att använda sig av hela känsloskalan, dock närmast till skrattet och kärleken. Hon ska känna att hon kan göra allt hon vill, att hon får stöd från oss föräldrar och att hon alltid är älskad av oss oberoende hur hon väljer att leva sitt liv. Att hon är fri, utan gnagande prestationskrav.****



Så. Det var säkerligen en bråkdel.

* Populär bok som handlar om hur man som förälder ska följa sina barn och låta dem växa. Uppfostra är ett fult ord i föräldrasammanhang.
** Inte alltid så lätt att leva upp till.
*** Om sisådär trettio år. Hehe.
**** Nu fick jag sådana.

Kommentarer
Postat av: Michaela

Låter precis som jag tycker! Men du formulerar det så bra

2010-10-14 @ 07:11:13
URL: http://michaelasvida.blogspot.com
Postat av: Nina

Vad kul med gelikar!

2010-10-18 @ 11:49:50
URL: http://somlillamy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0