Fördomar

Ibland, eller egentligen ganska ofta, önskar jag att jag bodde i Helsingfors istället för i fördomsfulla Stockholm. Jag inbillar mig att mammorna där är yngre, mera vidsynta och inte så stela.

Som 25 år och student är det ganska svårt att hävda sig bland Östermalms 38-åriga förstföderskor. De, som är mitt i karriären, är gifta, äger sin bostad, har ett lantställe, har ett sparkapital, är beresta och framförallt - har en livserfarenhet från 13 år mera än jag.

En eloge till den äldsta mamman i mammagruppen, som tagit sig an den yngsta mamman. Att det skulle bli hon och jag som ses ibland var otippat.
Samtidigt vill jag berätta om min kurskompis, som trots sina tio år längre erfarenheter från livet, sa med sådant eftertryck:
- Åååh, vilken bra mamma du är. Det märks verkligen att du har varit mamma längre.
Det är det finaste någon sagt. Lilla A kom till världen tre månader innan hennes grabb. Jag har fått öva en stund.

Kommentarer
Postat av: Eva [Marius mamma]

Må vara vara att finnarna har rykte om sig att vara blyga och tillbakadragna (vilket också till vis del stämmer), men att inte svenskarna skulle ha några skavanker, stämmer inte precis heller. Ibland skulle jag vilja gå in i en såndär mammagrupp med snoffsiga 35+ förstagångsmammor och ta plats. Bara för att. Inte för att jag väl egentligen har något emot att man väljer (eller vilken orsaken nu är) att skaffa unge först när man närmar sig 40-strecket, men för att det enligt dom är det "bästa alternativet".



(Hoppas du du inte har en massa sådana läsare så jag får en hop med argbiggor på mig;)). Men jag debatterar gärna. )



Bra förresten att du kommenterade. Jag har nämligen glömt bort att kika in i din blogg på en tid.



Ha en fortsatt bra dag, önskar Eva som just för tillfället svamlar på hög nivå.

2009-03-09 @ 13:53:53
URL: http://skruttisochjag.blogg.se/
Postat av: Pia, Nova & Tindra

Nej hu.. inte Helsingfors väl..



Jag kan tänka mig att det ibland kan vara svårt att hävda sig som 25-åring med Östermalmskorna, de vet säkert redan allt, och kan allt, och kan för allt i världen inte ta åt sig att en under 35 vet något åxå! suck Fördomar fördomar. Vad finns det som säger att äldre mammor är bättre mammor?

Jag känner mig varken bättre eller sämre än någon annan, och jag var 29 då töserna kom. Lika lite vet jag ändå. Hade jag fått välja, vilket ju inte alla får, så hade jag gärna fått barn redan för 7-8 år sedan.

2009-03-09 @ 14:12:47
URL: http://livolangtan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0